5 snabba som räddar dig ur vardagsstressen

 

 

1. Håll koll på andningen
”Hur andas jag?”

Dina lungor är mycket större än du tror. Känn med fingrarna ovanför nyckelbenet.

Strax ovanför nyckelbenet är toppen på dina lungor. Känn nu längs revbensbågen från bröstbenet och bak mot ryggen.

Dina lungor slutar i en spets längst ner där revbenen slutar på baksidan. Visste du det?

När vi andas ytligt, använder vi inte hela lungan, och vi får syrebrist.
Du kanske har upplevt att du fått en känsla av att du ”stressgäspar”?

Det är kroppens sätt att påminna dig. ”Andas människa!! Andas!!”

2. Checka av kroppsspråket –
”Använder jag en muskel just nu, som inte behövs för ändamålet?”

Justera! Släpp onödiga spänningar.
Lägg märke till hur andningen följer med, som tack för att du slappnade av.

3. Prioritera
”Vad är viktigast för mig just nu?”

Ofta ägnar vi dagarna åt att göra saker som är bråttom. När vi gör det som är viktigast först, blir dagarna mindre stressfyllda.

Många gånger kan vi be om hjälp för det som är bråttom, eller att den som ber oss om något kan göra det själv.

Sätt upp en lapp som påminner dig. Flytta lappen till en annan plats efter några dagar (hjärnan vänjer sig snabbt och filtrerar lätt bort den).

4. UNDVIK jämförelse, och sänk kraven
”Vad skulle jag sagt till en vän just nu?” ♥

Ha gärna förebilder som inspirerar dig på olika vis, men undvik att förminska eller hävda dig gentemot andra.
Det skadar din självkänsla och tar energi och kraft från dig i onödan.

5. Ladda dig – på olika ”laddningsstationer”
”Vad behöver jag mest just nu?”

Spänning/Avkoppling/Avspänning/Avslappning
Det finns olika sätt att ladda sig själv, för att få energi och återhämtning.

Exempel på laddning som har en viss spänningsnivå, är sex eller pulshöjande träning.
Avkoppling kan för många vara att läsa, ringa en vän, dricka kaffe/te, pussla/pyssla/mecka eller titta på TV.
Avspänning kan vara att gå en lugn promenad. Att vara i naturen, andas 10 djupa andetag, att skratta eller kela med ett djur.

Avslappning kan vara meditation eller en powernap.

Det finns exempel på olika former av yoga för alla olika ”laddningsstationer”, med allt från pulshöjande yogaövningar
till otroligt avslappnande övningar som man nästan somnar i. Det som laddar just dig, är unikt för var och en.
Prova dig fram :)

En av de snabbaste laddningarna jag använder, som laddar mig på kortast tid, och dessutom arbetar med mitt undermedvetna,
är guidade avslappningar. Lyssna gärna på de som finns tillgängliga på hemsidan. Lycka till!

Ta hand om dig
– Du är viktig ♥